ETIQA MEMBUAT KERJA AMAL DI LUAR NEGERI

ETIQA MEMBUAT KERJA AMAL DI LUAR NEGERI
Staf Etiqa Taqaful yang mengikuti program Kembara Insaf di bumi Kemboja menyumbangkan sumbangan material kepada Madrasah Darul Naim di Kg Kopram Kompong Cham.

Kami Tidak Punya Nama Dan Berkerja Bukan Untuk Nama

Kami Tidak Punya Nama Dan Berkerja Bukan Untuk Nama
Anak-anak Melayu Champa daripada daerah yang terpinggir ini tidak bersekolah secara formal. Ibu bapa mereka tidak mampu untuk menyekolahkan mereka. Mereka hidup dengan cara yang 'simple' kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Melihat miliu kehidupan mereka benar-benar menyentuh perasaan. Meraka tidak kenal air paip, televisyen, radio, telefon bimbit, kereta, pakaian cantik, rumah besar, saham, wawasan dan masa depan. Tidak ada klinik di kampung mereka. Tidak ada balai raya. Ada 300 buah rumah di Kg Krapram dalam wilayah Kompong Cham dan penduduknya sekitar 1,000 orang. Surau yang belum ada daun pintu ini adalah sumbangan Muslim Malaysia. Hj Ramli (berbaju biru) dan Hj Rashid (di belakang) bersama anak-anak Kemboja.

Friday, March 26

Anak-Anak Ini Tidak Punya Buku Untuk Menulis




Melihat anak-anak Muslim Melayu Champa ini memang sedih. Kehidupan masyarakat Muslim Melayu Champa di Kg Krapram menggamit simpati. Ibu bapa mereka tidak mampu hatta untuk membelikan sebatang pensil dan sebuah buku tulis. Usah bicara pasal white board, LCD, flip chart. Itu jauh panggang daripada api. Sebagai kembara misi kami adalah untuk mendekati dan melihat sendiri dengan mata kepala kami sebuah warna kemanusiaan di bumi orang. Tetapi sebagai Muslim kita adalah umat yang satu. Tercubit peha kiri, peha kanan akan terasa. Anak-anak ini tidak kenal tadika dan sekolah. Pemerintah mereka tidak peduli dengan golongan minoriti Muslim di bumi Kemboja. Kita prihatin atas kesedaran kerana di atas kesenangan yang selama ini kita kecapi, kita sewajarnya melihat orang lain yang tidak senasib dengan kita. Rezeki daripada Allah. Kita imfakkan kembali untuk keredhaan Allah.

2 comments:

  1. Salam haji, anak2 di Malaysia belajar menggunakan Komputer. Buku sudah kurang digunakan. Sifat kasih sayang pada komputer, buku diketepikan. Mereka masih tiada apa2 untuk menulis. Sedih ya...

    ReplyDelete
  2. terima kasih pada abg RAR yg mengujud blog ini

    ReplyDelete